Călătorii | Diverse | Sfaturi

Viza de America B1/B2 – De ce ai nevoie

October 28, 2022
USA Visa

Acum că a trecut perioada de vară care în mod normal este destul de aglomerată pentru mine, mi-aș dori ca până la finalul anului să reușesc să public ceva mai multe articole.

Vă invitam în ultimul articol (pe care dacă nu l-ați citit îl găsiți aici) să țineți aproape pentru că urmează ceva lucruri faine: o plecare de care sunt foarte entuziasmată, calendarele advent care încep să apară prin magazine și aș vrea să mă organizez și cu două articole pe capitolele filme&seriale și cărți pe care le-am mai descoperit de la ultimele articole de genul.

Articolul de față e cumva un preambul pentru plecarea despre care vă vorbesc și asta pentru că așa cum poate vă dați seama este vorba despre o plecare în State, care ar trebui să aibă loc anul acesta! (USA, baby #soexcited)

Pentru că am trecut recent prin tot procesul de obținere viză și pentru că mi-a fost destul de greu să îmi iau toate informațiile dintr-un loc, m-am gândit că ar fi util un articol despre ce anume ai nevoie ca să ajungi în America, care sunt pașii, actele și tot ce ar trebui să știi înainte de a-ți plănui o călătorie de amploarea asta.

Viza pentru America

În primul rând, trebuie să știți că pentru obținerea vizei procesul este oarecum anevoios și de durată. Nu se găsesc foarte ușor/curând date disponibile pentru programarea interviului și pot apărea și întârzieri din cauza plății, așa că plănuiți totul din timp.

Nu aveți nevoie de bilete de avion cumpărate în avans, ori de cazare și altele de genul, chiar cei de la ambasadă recomandă să nu vă luați înainte nimic, însă aveți nevoie de schema completă de vaccin anti-covid, detalii găsiți aici.

Viza este de mai multe tipuri, cea mai comună fiind cea de tip B1/B2 care include motive de tip business and travel, iar eu având nevoie de o astfel de viză (încă nu vreau să vă dau prea multe detalii despre plecare), am aplicat pentru B1/B2.

Din experiență, chiar dacă aplicați pentru B2 (pentru că #futurehubby nu o să rămână acasă și a aplicat pentru viza de turism) sau dacă aplicați pentru cea combinată, este foarte posibil ca viza oferită să fie de tip B1/B2.

Mai multe detalii despre tipurile de vize găsiți aici.

Valabilitatea vizei este de 10 ani, singura situație în care se poate da pe 1 an, fiind poate cazurile care pentru ei reprezintă ceva suspicios.

Trecând la chestii concrete, detalii oficiale despre aplicare aveți aici, dar detalii din experiența mea, vă las mai jos, începând cu actele de care aveți nevoie:

  • Pașaport valabil minim încă 6 luni după data în care plănuiți plecarea: pentru programări la pașaport puteți folosi site-ul acesta
  • O fotografie digitală format pașaport care să treacă condițiile de aici
  • Completarea formularului DS-160 pe care o puteți face aici pentru obținerea confirmării. Câteva detalii despre ce conține formularul:
    • date personale
    • datele din pașaport
    • date despre familie
    • date despre studii și job (actual, dar și date din trecut)
    • motivul plecării
    • date orientative pentru plecare și persoane de contact din SUA
  • Chitanța care atestă plata taxei. Taxa pentru B1/B2 este de 160$ se poate achita online, dar numai prin Banca Transilvania, la ghișeele băncii sau la roboțelul lor, iar numărul chitanței este cel care vă trebuie. Mai multe detalii despre taxe aveți aici. Țineți cont că plățile nu sunt vizibile în sistem decât la 24-48h (zile lucrătoare) după efectuarea plății în funcție de modul în care faceți plata, but ca și tip&trick: noi am efectuat plata la roboțel vineri până în ora 16 și deși teoretic luni ar fi fost recunoscute numerele de chitanță, am avut noroc și am reușit sâmbătă să le introducem, deci dacă aveți o situație similară, încercați-vă norocul și în weekend.

După ce aveți confirmarea completării formularului DS-160 și chitanța taxei, intrați aici și vă creați un cont. Se vor introduce datele din pașaport, numărul de confirmare pentru DS-160, numărul chitanței și alte câteva date, până veți ajunge până la programarea efectivă a interviului.

Atenție: Nu este suficient să vă salvați numărul de confirmare pentru DS-160, confirmarea trebuie descarcată, printată și adusă la interviu împreună cu pașaportul (astea fiind cele două documente de care aveți nevoie în ziua interviului).

Data de interviu poate varia în funcție de disponibilitate. Eu din momentul în care m-am apucat de tot procesul și până am reușit să mă programez am văzut date pentru decembrie, ianuarie 2023, octombrie (în această oridine, în zile diferite), iar în final am reușit să prindem loc pentru 26 septembrie.

În pagina profilului pe care l-ați creat mai sus veți vedea în partea din stânga prima dată disponibilă pentru programare.

Tip&tricks:

  • înainte de programare urmăriți câteva zile acea dată, este posibil să apară o dată mai curând decât ce vedeți inițial
  • don’t reload the page too many times pentru că blocheză conturile pentru astfel de activitate pe 72h
  • după programarea inițială, puteți reprograma de maximum 2 ori interviul

Urgentarea vizei: Teoretic urgentarea se face pe motive întemeiate, detalii aici, însă puteți face cerere de urgentare și pentru alte motive (nu vorbim despre motive absurde – e vremea mai bună în septembrie). Cei de la ambasadă mi se par că sunt destul de flexibili vizavi de asta, iar în cazul în care ea nu este aprobată (worst case scenario) veți rămâne cu programarea inițială și nu veți mai putea face o nouă cerere de urgentare.

Interviul pentru viză

Acum că ați făcut toți pașii premergători interviului, nu rămâne decât să așteptați data în care aveți programarea.

Cum se desfășoară interviul? În primul rând deși peste tot scrie să nu ajungeți cu mai mult de 10 min înaintea programării, intrarea nu se face în ordinea programărilor, ci în ordinea în care ajungeți la ambasadă.

Recomand oricum să mergeți la ora aproximativă la care aveți programare, însă pot fi și 30 de minute înainte.

Nu mergeți cu ghiozdane sau obiecte mari la voi, telefoanele se închid și se lasă în zona de securitate, iar pentru obiectele personale nu au spațiu de depozitare, fiind admise numai gențile micuțe/borsete.

Vizavi de ambasadă este amenjată ca o stație de bus, unde oamenii stau la coadă. Coada se face de la dreapta spre stânga (cum privești de pe partea cu ambasada, spre trecerea de pietoni).

Se cheamă grupuri de 10-12 persoane, se traversează pe partea cu ambasada și se face o nouă coadă unde cineva vine și vă verifică după nume să fiți printre cei programați și vă roagă să aveți pregătiți confirmarea pentru DS-160 și pașaportul, iar telefonele să fie închise.

Din această nouă coadă, se intra câte 2-3 persoane în clădirea pe care o vedeți din stradă. Dacă mergeți cu partenerul/familia puteți susține interviul împreună, so stick together.

La securitate este similar cu zona din aeroport, bagajul se trece pe bandă, barbații își scot curelele, se trece prin poarta de verificare, se lasă telefoanele și veți ieși într-o curte interioară unde este amenajat un cort cu bănci.

Intrați și înaintați cât puteți pentru că se va intra în grupuri de 10, în ordinea sosirii. Următoarea zonă este clădirea unde efectiv are loc interviul.

Din nou, vă așezați în coadă, mergeți la prima persoană care scanează DS-160 și verifică pașaportul, după care sub formă de ghișee veți trece prin trei ”verificări”.

La primul ghișeu se lasa DS-160, se verifică pașaportul (din nou) și s-ar putea să vi se pună câteva întrebări: când plănuiți să mergeți, de ce, cine e persoana de contact, dacă sunteți ca mine și #futurehubby, care e relația dintre voi etc.

Al doilea ghișeu este pentru luarea amprentelor. Din nou dați pașaportul, vi se iau amprentele și aici cam asta e tot.

Ultimul ghișeu este cel unde se susține efectiv interviul. Puteți să îl susțineți în limba română sau engleză, cred că depinde în primul rând de persoana de la ghișeu, dar cred și că dacă sunteți salutați în engleză și răspundeți în română, puteți continua în limba română.

Noi l-am susținut în limba engleză ți am fost întrebați următoarele:

  • De ce mergem în SUA?
  • Cât stăm?
  • Care e destinația?
  • Am mai aplicat pentru viză?
  • Unde am calatorit ultima dată?
  • Avem rude în America?
  • Toata familia noastră e în România?
  • Ce lucrăm?
  • Cine ne plătește excursia?

Astea au fost întrebările, iar la final ne-a zis că ne-a aprobat viza, am lasat pașaportul la ei, urmând să îl ridicăm noi de la sediul FedEx.

Ca și idee din ce am înțeles, la unele persoanele interviul este mai complex, la alte chiar mai ușor decât a fost la noi.

Lângă era un cuplu cu dublă cetățenie (română-arabă) și pe ei i-a descusut mult, însă am auzit cazuri de familie cu copil care plecau pentru vacanță, lăsând copilul în țară și totul a fost super simplu.

Aș zice că depinde mult de persoana de la interviu, de situația pe care o aveți și condițiile călătoriei, ei vrând în fond să se asigure că nu plecați for good în America.

Ridicarea vizei

Viza se poate ridica personal de la sediul FedEx sau puteți opta pentru trimiterea prin curier. Noi am ales prima opțiune. La două zile după interviu deja am primit sms ca pașaportul poate fi ridicat.

Viza este lipită pe una din foile din pașaport și include poza pe care o încărcați pentru DS-160, datele de expirare și altele de genul, and that’s it!

UPDATE: aprilie 2023 – Mi-am schimbat numele în urma căsătoriei, ce se întâmplă cu viza mea

Între timp, m-am căsătorit, deci am alt nume. De aici începe distracția!

Vreau să plec din nou în America, ce se întamplă cu pașaportul și viza mea după căsătorie? Am decis să notez și acest update în articol pentru că pentru mine a fost destul de neclară informația și am reușit să obțin niște informații oficiale.

În primul rând, recomand această pagină pentru zona de Live Chat – puteți intra acolo și să vorbiți cu cineva de la US VISA Information Desk – în limba română – care vă va oferi orice fel de informație care ține de ei.

Așa am procedat eu, am intrat pe Live Char, am spus situația în care mă aflu: pașaport și viză obținute în urmă cu mai puțin de 1 an, urmate de căsătorie cu schimbarea numelui, iar concluziile sunt:

  • Viza nu este transferabilă – nu se poate trimite pașaportul cu noul nume pentru reaplicarea vizei
  • Certificatul de căsătorie în original + pașaportul valabil cu noul nume + pașaportul cu viza valabilă pentru SUA – acestea sunt actele necesare pentru o nouă călătorie în America
  • Nu se poate călătorii cu vechiul pașaport nici în Europa, nici nicăieri, chiar dacă este valabil din punctul de vedere al datelor și este electronic – după schimbarea numelui sunteți obligați să solicitați un nou pașaport

Concluzii

Ca si concluzii, cea mai grea parte mi s-a părut completarea formularului DS-160 și prinderea unui loc pentru interviu.

Interviul în sine, nu mi s-a părut deloc greu, chiar cred că totul s-a desfășurat destul de rapid, după ce am obținut data pentru interviu.

Prețul taxei mi se pare piperat și pe alocuri mi se pare că cer prea multe detalii (când nu ai nimic stabilit, îți cer adresa din SUA sau persoană de contact când poate tu nu știi pe nimeni – puteți trece și ceva random – adresa unui magazin – și să explicați la interviu că nu aveați ce să treceți), mai ales acolo unde e vorba de o vacanță.

Conform Departamentului de Stat, rata de refuz pentru vizele de tip B1/B2, după criteriile programului Visa Waiver, a fost de 17,03% în cazul României, la sfârşitul anului fiscal 2021.

Criteriile Visa Waiver spun că ar trebui să ajungem la un procent de 97% rată de acceptare pentru a putea călători fără viză, însă până atunci, sper că articolul meu să vă fie de folos și să vă ușureze tot procesul de obținere viză!

And now: tic tac, tic tac…it’s time to pack!

Like
3

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *